אריגה עם ילדים

מתחילים מכלום, בונים את כלי העבודה ואז יוצרים בו את המלאכה - ממש כמו סטארטפיסטים קטנים.

עבודה משותפת להורה וילד ואפילו בין אחים -הכנת נול מחומרים ביתיים על מנת להכין שטיחון קטן בעצמנו.

במידה ואין לכם את החומרים שאנחנו השתמשנו בהם, היו יצירתיים ומצאו תחליפים בבית – אל תתנו לזה למנוע מכם את היצירה.

 

המלאכה הזאת מיוחדת משום שהיא תהליכית. היא מתחילה בכלום ואנחנו בונים את המכשיר שאיתו נכין את המלאכה.

המלאכה עצמה דורשת, בדר"כ, כמה ימים של עבודה תלוי בגודל השטיח. מהר מאוד הם יבינו את העניין ויוכלו לארוג בעצמם.

 

מה צריך:

  • קרטון (מומלץ קשיח ועבה אבל כל קרטון יתאים, אפילו של דגני בוקר)

  • מספריים 

  • סרגל

  • עפרון סימון

  • חוט עבה (השתמשנו בחוט שמשון).

  • חוטים לאריגה (צמר/ טריקו . מה שיש.)

  • מדבקות עבות /מסקינטייפ /איזולירבנד.


הכנת הנול:

  • גיזרו את הקרטון במידה המתאימה / רצוייה.
    (אנחנו בחרנו מידות יחסית קטנות כדי שיתאימו למידות של ילד בן 4 וחצי)

  • בעזרת סרגל מדדנו וסמנו 2 ס"מ משני צידי קרטון.

  • גזרו את הסימונים כך שהיו חתכים משני צידי הקרטון.

  • עם מדבקה או טייפ כלשהו הדביקו קצה אחד של חוט שמשון לקרטון ואז התחילו להעביר את החוט בין החתכים. חשוב לשמור עליו מתוח. 

  • ממשיכים עד שמגיעים לצידו השני של הקרטון ומדביקים גם שם.

זהו – הנול מוכן לעבודה.

 

מלאכת האריגה:

  • בוחרים צבעים לחוטים.

  • קושרים את הצמר על חוט שמשון ואורגים בצורת שתי וערב. אחד למטה אחד למעלה.

  • בתום השורה מסתובבים ויורדים לשורה הבאה.

  • ניתן לשלב צבעים ואפילו לעשות צורות (קבלו השראה מהסרטונים המצורפים)

  • בתום האריגה הופכים את הקרטון, גוזרים את חוטי הנול וקושרים כל שניים מהם ביחד כדי שהשטיח לא יפרם


סרטון המחשה:

 

 הערת הנגשה:

אחד הדברים הנחמדים שעוזרים מאוד ליצור קשב ולהנגיש את היצירה לגילאים הקטנים יותר, הוא להסביר את המלאכה בתמונה ובמשחק.

כשאנחנו מכניסים את החוט בין החתכים – אנחנו מנקים שיניים של תנין.

כשאנחנו אורגים – אז אנחנו נחש שזוחל פעם מעל ופעם מתחת לענף (החוטים).

הבנתם את העיקרון. עופו עם הדמיון!

 

נכתב באהבה רבה ע"י שרי גת כהן אמא לשניים, מורה ליוגה ואשת חינוך בתחום חינוך ולדורף וחינוך יער.

עוסקת בתמיכה בהורים וצוותים חינוכיים.

"אני אוהבת מלאכות. מאז שאני ממש קטנה אני יוצרת. עם בגרותי למדתי את המשמעות של מלאכות עבור ילדים:

כשילד יוצר לא רק הוא חווה הנאה, שקט, נועם וחוויה אסתטית, הוא גם בורא יש מאין – הוא בעצם סטארטאפיסט המפתח משהו חדש"

 

תהנו. תרגישו בנוח לשאול שאלות אם הן עולות 

ותשלחו תמונות של השטיחים! 

צריך עזרה?
Powered by